1. Djscene
  2. Nieuws, Wetenschap & Cultuur
  3. Filosofie & Theologie
  4. Moderne slaven...

Dit onderwerp heeft 72 reacties, en bestaat uit 3 pagina's. U bent momenteel op pagina 3 van 3.
De laatste reactie is geplaatst op 22-12-2009 16:19.

Moderne slaven...

1. Large
    Afbeelding van Assther

9,479 berichten
    Lid sinds November 2007

Ik heb dit topic met een verstikkend gevoel gelezen. Dat veroorzaakt werd door de mensen die in hun reply tikten; "Andere mensen..." "Het is in de wereld de normaalste zaak van de wereld geworden.." En alle andere replies in die strekking.

Als je jezelf een tevreden mens vindt, wees dat dan ook! Struikel dan niet wat andere mensen doen (of lijken te doen) die meer hebben te besteden dan jij of gemiddeld. Iedereen streeft naar vooruitgang. Op wat voor manier dan ook! Na het realiseren van dromen komen andere dromen en alles in de wereld is ten alle tijde onderhevig aan veranderingen. Leef je leven zoals jij wilt dat je je leven leeft en laat een ander dat ook lekker doen.

Raw, ik vind je een held. :D :wub:

2. Large
    Afbeelding van Schorpioen

9,098 berichten
    Lid sinds November 2007

Na aanleiding van jouw reply ben ik het topic maar eens gaan lezen Es... En jij kent een beetje mijn situatie op dit moment...

Wat jij zegt ben ik het mee eens... Wees tevreden als je jezelf een tevreden mens vind... Maar.... Wees niet tevreden als je het niet bent!!! Ondanks dat je om je heen kijkt!

Want... Tijdens studie: 4 jaar lang keihard gewerkt aan studie en rond moeten komen van basisbeurs. Dat leventje had ik vrij snel opgebouwd en was ik super tevreden mee.... Ondanks dat wanneer ik om me heen keek mijn studiegenootjes meer geld te besteden hadden en minder aan studie hoefden te doen.

Nu... Na afstuderen, direct een baan, een nieuw huisje (en leuk in kunnen richten) en alles in een 'nieuwe' omgeving.
    Om me heen kijkend zie ik dezelfde studiegenootjes nog op hun studentenkamertje zonder geld, zonder werk.
    Zoals ik het nu schets zou ik tevreden moeten zijn, maar ben het niet!
    Voornamelijk omdat ik mijn draai nog niet gevonden heb hier in mijn nieuwe leventje.... Ik ben mezelf nog niet en vind dus dat ik terecht nog niet tevreden mag zijn. Ondanks dat ik materialistisch gezien niets maar dan ook echt niets te kort kom!

3. Xtra-large
    Afbeelding van zippo

17,981 berichten
    Lid sinds November 2007

Met oog op de huidige ontwikkelingen en gebeurtenissen, wie twijfelt nog -_-

4. Xtra-large
    Afbeelding van zippo

17,981 berichten
    Lid sinds November 2007

*schop* zijn we er anno 2007 misschien wel klaar voor :rolleyes:

5. Medium
    Afbeelding van dunja_

3,646 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    zippo schreef op 09 juli 2007 @ 12:33:
    *schop* zijn we er anno 2007 misschien wel klaar voor :rolleyes:
    Wanneer ben je er klaar voor volgens jou?

6. Xtra-large
    Afbeelding van zippo

17,981 berichten
    Lid sinds November 2007

deze discussie :P vond het naar aanleiding van de hele live earth hype wel weer aktueel :rolleyes:

7. Large
    Afbeelding van konec

12,168 berichten
    Lid sinds November 2007

i am a consumer whore

8. Large
    Afbeelding van redmer

9,467 berichten
    Lid sinds November 2007

kan de openingspost eigenlijk niet zo goed rijmen met de huidgie situatie....

we willen juist minder en minder gaan werken (parttimers bij het leven)
    persoonlijke ontwikkeling en 'vrije' tijd wordt steeds belangrijker

dus de stelling: leven om te werken, is niet echt actueel meer in dat licht :)

9. Large
    Afbeelding van konec

12,168 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    redmer schreef op 09 juli 2007 @ 13:50:
    kan de openingspost eigenlijk niet zo goed rijmen met de huidgie situatie....

we willen juist minder en minder gaan werken (parttimers bij het leven)
    persoonlijke ontwikkeling en 'vrije' tijd wordt steeds belangrijker

dus de stelling: leven om te werken, is niet echt actueel meer in dat licht :)
    beter is idd 'we leven om te consumeren'

10. Xtra-large
    Afbeelding van Raptor

Robbertjan
    20,258 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    konec schreef op 09 juli 2007 @ 13:56:
    [...]

beter is idd 'we leven om te consumeren'
    en wie het daar niet mee eens is moet zich afvragen waarom men gek werd toen er werd voorgesteld om koopzondag weer een beetje terug te draaien. :D

Conscia mens recti, famae mendacia ridet.

11. Xtra-large
    Afbeelding van Kim1981_

Kim
    16,364 berichten
    Lid sinds November 2007

Zat vanmorgen te luisteren naar een hele oude cd van Sheryl Crow en vond dit wel een mooi stukje tekst:

"It's not having what you want
    It's wanting what you've got"

Niets hoeft, paarden wel -_-

12. Large
    Afbeelding van redmer

9,467 berichten
    Lid sinds November 2007

ach zo heeft ieder tijdperk zn voors en tegens

13. Large
    Afbeelding van da_Burp

9,047 berichten
    Lid sinds November 2007

Consumeren is ook alleen maar korte termijn denken en lekker gemakzuchtig. En gemak dient nou eenmaal de mens. De consumptiemaatschappij is dan ook gewoon een produkt van onze gemakzucht. Maar des te meer we willen, des te complexer de gehele maatschappij wordt. Nu begint misschien steeds meer te blijken dat ook dit niet zaligmakend is.

Hoe gek kan je jezelf maken als je altijd maar verantwoord na gaat denken over iedere stap die je zet in je leven. Hoe bevredigend is dat op de lange termijn? De waarheid ligt zoals gewoonlijk wel weer ergens in het midden.

Carrière maken wordt hier door sommige getypeerd als pure hebzucht maar dat is wel lekker kort door de bocht. Ik heb zojuist besloten komende twee jaar salaris in te leveren om tijd vrij te krijgen voor een deeltijd master. En dat me dit op lange termijn geld oplevert is niet mijn primaire drijfveer, al zal ik niet ontkennen dat dit mooi meegenomen is. Ik wil met name gewoon goed zijn in wat ik doe, en daar haal ik m'n voldoening uit.

Ik probeer wel steeds meer tevreden te zijn met wat ik wel heb. Desalniettemin is er ook nog genoeg wat ik wel wil of nodig denk te hebben. Het streven is een balans te vinden tussen die twee.

14. Small
    Afbeelding van Rrrrrobbie

570 berichten
    Lid sinds November 2007

Ik had het er gisteren nog met Mas over: eigenlijk consumeren wij ook maar raak. Niet dat we nu zo ontzettend veel verbruiken, maar echt heel bewust kopen en verbruiken doen we nu ook weer niet. Desalniettemin vind ik niet dat wij slaven van de consumptiemaatschappij zijn: we streven beiden andere doelen na dan het vergaren van materie en rijkdom, onze carrieres zijn ruimschoots ondergeschikt aan ons persoonlijk welzijn en onze relatie met elkaar.

15. Xtra-large
    Afbeelding van DFKT

20,678 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    Raptor schreef op 09 juli 2007 @ 13:59:
    [...]

en wie het daar niet mee eens is moet zich afvragen waarom men gek werd toen er werd voorgesteld om koopzondag weer een beetje terug te draaien. :D
    Zo'n gek idee nog niet eens... alhoewel, stel DAT je een keer iets vergeten bent te halen VOOR de zondag, dan is het wel handig dat dat OP zondag nog steeds te halen is. -_-

16. Xtra-large
    Afbeelding van Raptor

Robbertjan
    20,258 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    Rrrrobbie schreef op 09 juli 2007 @ 14:35:
    Ik had het er gisteren nog met Mas over: eigenlijk consumeren wij ook maar raak. Niet dat we nu zo ontzettend veel verbruiken, maar echt heel bewust kopen en verbruiken doen we nu ook weer niet. Desalniettemin vind ik niet dat wij slaven van de consumptiemaatschappij zijn: we streven beiden andere doelen na dan het vergaren van materie en rijkdom, onze carrieres zijn ruimschoots ondergeschikt aan ons persoonlijk welzijn en onze relatie met elkaar.
    ja maar daar ontkom je niet aan als je hier woont Rob. Ik baal soms ook wel eens van mijn licht hypocriete instelling maar goed, je kan beter je bewust zijn van de patstelling en naar eer en geweten er naar leven dan oblivious zijn en denken dat je geluk kan kopen. :)

17. Medium
    Afbeelding van Rodolfo_Leblon

2,271 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    Raptor schreef op 09 juli 2007 @ 16:29:
    [...]

ja maar daar ontkom je niet aan als je hier woont Rob. Ik baal soms ook wel eens van mijn licht hypocriete instelling maar goed, je kan beter je bewust zijn van de patstelling en naar eer en geweten er naar leven dan oblivious zijn en denken dat je geluk kan kopen. :)
    Hey... we're all hypocrites. Beste wat je kunt doen is het toegeven, en er waar mogelijk rekening mee te houden. Maar hypocriet zijn we sowieso wel.

18. Medium
    Afbeelding van koning_bumi

lau
    1,021 berichten
    Lid sinds November 2007

Zo'n gek idee nog niet eens... alhoewel, stel DAT je een keer iets vergeten bent te halen VOOR de zondag, dan is het wel handig dat dat OP zondag nog steeds te halen is.

--

Volgens mij wen je daar wel aan hoor, als je op eens midden in de nacht honger krijgt en onzettende trek krijgt in chips en je hebt niks in huis, kun je ook niet naar de winkel rennen om het te kopen. Zo is het ook met zondag. ma-di-wo-do-vr en za zijn de "dag" en zondag is de "nacht" volgens mij draait het hele leven om gewenning.

19. Xtra-large
    Afbeelding van Flappekke

18,953 berichten
    Lid sinds November 2007

Mensen (indeze ook wel consumenten) zoeken teveel de oorzaak van het probleem bij zichzelf door zichzelf maar als 'hypocriet' te bestempelen. En daarmee de hele problemetiek verklaard en een plek te hebben gegeven zodat ze lekker door kunnen gaan met waar ze mee bezig zijn zonder verdere schuldgevoelens

Dit is dus juist wat de industrie wil, het slaafs denken. De slaven tijdens de katoen tijd dachten ook maar dat ze daar voor waren bestemd en gingen dag in daguit maar slaafs door met plukken.

Iets meer rebels denken en actief protesteren (waar zijn in hemelsnaam de heerlijke jaren tachtig wat dat betreft) zou niet misstaan. Maar de industrie heeft de slag gewonnen wat dat betreft. En heeft een hele schare trouw volgende slaven opgebouwd sinds de laatste daling van economie rond eind 1999/2000. En nu we in de opwaartse spiraal zitten plukken ze de vruchten.

Daar kan ik de heren topshots (captains of industry) alleen maar voor complimenteren, ze hebben goeie strategieen uitgevoerd in de westerse wereld.

Of het tij zal keren? Tuurlijk, niks zo verraderlijk als een mens. Straks gaat het weer een periode slecht met de economie en dan komt vanzelf de protesterende homo sapien bovendrijven en zullen de topshots weer nieuwe strategieen moeten bedenken, kijken of ze die slag ook gaan winnen. Maar voorlopig (de komende 4 jaar) zullen we dit beeld nog wel houden van consumenten die steeds meer willen en de schuld van dat principe bij zichzelf neerleggen met de doodoener dat ze hypocriet zijn.

20. Xtra-large
    Afbeelding van Raptor

Robbertjan
    20,258 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    Flappekke schreef op 19 juli 2007 @ 17:40:
    Mensen (indeze ook wel consumenten) zoeken teveel de oorzaak van het probleem bij zichzelf door zichzelf maar als 'hypocriet' te bestempelen. En daarmee de hele problemetiek verklaard en een plek te hebben gegeven zodat ze lekker door kunnen gaan met waar ze mee bezig zijn zonder verdere schuldgevoelens

Dit is dus juist wat de industrie wil, het slaafs denken. De slaven tijdens de katoen tijd dachten ook maar dat ze daar voor waren bestemd en gingen dag in daguit maar slaafs door met plukken.

Iets meer rebels denken en actief protesteren (waar zijn in hemelsnaam de heerlijke jaren tachtig wat dat betreft) zou niet misstaan. Maar de industrie heeft de slag gewonnen wat dat betreft. En heeft een hele schare trouw volgende slaven opgebouwd sinds de laatste daling van economie rond eind 1999/2000. En nu we in de opwaartse spiraal zitten plukken ze de vruchten.

Daar kan ik de heren topshots (captains of industry) alleen maar voor complimenteren, ze hebben goeie strategieen uitgevoerd in de westerse wereld.

Of het tij zal keren? Tuurlijk, niks zo verraderlijk als een mens. Straks gaat het weer een periode slecht met de economie en dan komt vanzelf de protesterende homo sapien bovendrijven en zullen de topshots weer nieuwe strategieen moeten bedenken, kijken of ze die slag ook gaan winnen. Maar voorlopig (de komende 4 jaar) zullen we dit beeld nog wel houden van consumenten die steeds meer willen en de schuld van dat principe bij zichzelf neerleggen met de doodoener dat ze hypocriet zijn.
    je bent bekend met Michael Tzarion?

21. Large
    Afbeelding van konec

12,168 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    Raptor schreef op 19 juli 2007 @ 17:45:
    [...]

je bent bekend met Michael Tzarion?
    nee, flap verzint alles zelf -_-

22. Xtra-large
    Afbeelding van Raptor

Robbertjan
    20,258 berichten
    Lid sinds November 2007

quote:
    konec schreef op 19 juli 2007 @ 22:03:
    [...]

nee, flap verzint alles zelf -_-
    Gelukkig. Ik dacht al dat anderen ook zo beperkt dachten.

23. Xtra-small
    Afbeelding van no_nickname

Bart
    5 berichten
    Lid sinds December 2009

Ik ben het voor een deel eens met je articel en voor een deel niet eens.

Wat jij zegt is voor een groot deel negatief, en je kunt het ook positief bekijken.

We werken om te leven omdat we in deze maatschapij niet anders kunnen. De tijden van ruilhandel zijn voorbij, face it! Iedereen helpt elkaar om een stuk vooruit te komen en je eigen slaaf zijn is je eigen probleem. Je kiest ervoor, alles blijft een keus.

Het accepteren van de tijd is een ander verhaal, hoe kun je jezelf accepteren wanneer je de wereld niet kunt accepteren? Ik zou meer realistische feiten willen zien die doordacht zijn zonder dat de ik vorm er iets mee te maken heeft.

Partyscene is a division of Yourscene.nl. About us | Flyerzone | Contact | Handleiding | Wachtwoord?